در زمان تصادف چه اقداماتی انجام دهیم

در زمان تصادف چه اقداماتی انجام دهیم

خیلی از رانندگان به علت بی اطلاعی از قوانین ، بعد از وقو ع تصادف دچار سردرگمی می شوند. با این اتفاق علاوه بر اینکه استرس به خودشان و سرنشینان وارد می کنند باعث ترافیک و مزاحمت سایر راننده ها هم می شوند البته از این نکته هم نگذریم که چند وقت یکبار قوانین دستخوش تغییراتی می شوند که در بروز این مشکلات بی تاثیر نیست در این مقاله سعی می کنیم مرحله به مرحله اقدامات لازم بعد  از وقوع تصادف را با هم مرور کنیم.

1)اولین اقدامی که بعد از وقوع تصادف باید طرفین انجام دهند و همه خوشبختانه از آن اطلاع دارند، تماس گرفتن با 110 است.وقتی شما با پلیس تماس می گیرید و ادرس محل وقوع تصادف را می دهید نزدیک ترین واحد راهنمایی رانندگی یک کارشناس تصادف پیش شما می فرستد تا مقصر را تعیین کند.

2)در صورتیکه تصادف دارای مجروح می باشدحتما با  اورژانس یا هلال احمر تماس می گیریم. درتصادف شهری موضوم و تعداد مجروححین و آدرس دقیق را به 115 گزارش داده و اگر تصادف در خارج از شهر و جاده های بین شهری بود با شماره 112 هلال احمر تماس می گیریم.

نکته ضروری: اگر طرف مقابل شما مقصر بود و به شما گفت خودش صافکاری ، نقاشی دارد یا فلان جا آشنا دارد یا خلاصه با این جمله های ابتکاری از شما خواست به پلیس زنگ نزنید به نفع تان است زیر بار نروید.چون طرف مقابل از این راه می خواهد در تخفیف های بیمه اش صرفه جویی کند و درنهایت اگر خیلی نرم پیچانده نشوید و همه چیز خیلی خوب پیش برود بعید است از وضعیت صافکاری اتومبیل تان راضی باشید ر صورتیکه می خواهید این لطف را در حق مقصر حادثه داشته باشید بهتر ست بعد از اعلام به پلیس بدون گرفتن گزارش با کروکی و فقط تعیین مقصر حادثه بصورت شفاهی به یک صافکار و نقاش مورد تایید خودتان مراجعه کنید و در صورت توافق مبلغ خسارت که شما را به خیر و مقصر حادثه به سلامت . ولی اگر توافق نشد می توانید به شرکت بیمه مراجعه کنید و درصورت لزوم برای تهیه ی گزارش به همان افسری که صحنه را دیده است مراجعه نمایید.

3) سومین اقدام کنار بردن انومبیل از مسیر سواره هاست . یعنی اگر وسط بزرگراه و خیابان پرتردد تصادف کردید لزومی ندارد دقیقا همان نقطه بمانید تا پلیس از راه برسد و مقصر را تعیین کند در صورتی که پلیس ببیند راه را بند آوردید قطعا هردو طرف را جریمه خواهد کرد . اگر مقصر مشخص است و حاضرین  سر صحنه می توانند برای پلیس توضیح دهند که مشکلی نیست اما اگر طرف مقابلتان مقصر است و شک دارید بعدا بخواهد ماجرا را وارونه جلوه دهد با موبایلتان از وضیت خودرو ها عکس بگیرید و بعد مسیر را باز کنید.

4) خیلی از کسانی که تازه گواهینامه گرفته اند و راننده شده اند اسم کروکی به گوششان خورده و فکر میکنند برای هر تصادفی باید کارشناس کروکی بکشد. در صورتی که اصلا این طور نیست  طبق آخرین قانون که از اسفند ماه 90 اعمال شده است شرکت بیمه موظف است تا سقف نه میلیون تومان در سال 98 (به عبارتی 2.5 درصد دیه ) خسارات تصادفات سازشی بدون کروکی پلیس پرداخت کند.

5) آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر مراجعه به بیمه است  طرفی که مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت کند  پس اگر در تصادفی شما مقصر شناخته شدید دنبال گرفتن خسارت نباشید . هزینه طرف مقابل را که بیمه شما می دهد اما برای اتومبیل خودتان باید از جیب مبارک هزینه کنید ، البته اگر بیمه بدنه داشته باشید می توانید با مراجعه به شرکت بیمه کننده خسارت اتومبیل را دریافت کنید. فقط این نکته را فراموش نکنید که اگر هزینه تعمیر اتومبیل تان با زیر 100 هزار تومان حل می شود اصلا سراغ بیمه بدنه نروید چون در سال های بعد برای تمدید بیمه نامه تخفیف هایی را ازدست می دهید که قطعا مبلغ خسارت تان بیشتر خواهد بود .

در چه مواردی حتما به کروکی نیاز است؟

در تعریف کروکی می توان گقت که ، کروکی همان گزارش پلیس از صحنه تصادف است در روی کروکی مکان ، تاریخ ، زمان دقیق و جزئیات حادثه به طور کامل آورده می شود بهتر است که بدانیم دریافت کروکی برای دریافت خسارات از محل بیمه نامه  شخص ثالث برای برخی از تصادفات لازم نیست ، اما برای دریافت خسارت در موارد زیر حتما کروکی داشته باشیم :

… اگر تصادف شاخ به شاخ باشد (خسارتی : یعنی آسیب جسمی ندارد)

… تصادف منجر به جراحت شود(جرحی: یعنی خسارات جانی داشته باشد)

… تصادف منجر به فوت شود

… تصادف با حرکت عقب (دنده عقب) اتفاق بیفتد

… تصادف مشکوک باشد.(علت تصادف گنگ باشد)

نحوه تشکیل پرونده و دریافت خسارت بیمه نامه  شخص ثالث بدون کروکی

دو طرف دارای گواهینامه معتبر باشند   دوطرف دارای بیمه نامه ثالث معتبر باشند   فاصله بین بیمه نامه های دوطرف نباشد

طرفین باهم توافق کامل داشته باشند        خسارت زیر 9میلیون تومان باشد (در سال 98)

هردو راننده و خودرو ها  جهت تکمیل نمودن فرم مربوطه و گرفتن عکس از خودرو ها در محل شرکت بیمه حضور داشته باشند

حضور مقصر حادثه فقط جهت تشکیل پرونده اولیه در محل شرکت بیمه الزامی می باشد

موارد استفاده کردن از بیمه نامه بدنه

شخص خودش مقصر حادثه باشد

به یکی از عوامل زیر خسارت از جانب مقصر قابل پرداخت نباشد

مقصر حادثه بیمه نامه نداشته باشد     مقصر گواهینامه نداشته باشد        خسارت بیمه گزار بیش از تعهد مالی بیمه نامه شخص ثالث مقصر باشد

که در همه ی این موارد حق وحقوق پس از پرداخت بیمه گزار به شرکت بیمه واگذار میگردد و خسارت توسط شرکت بیمه ریکاوری می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =